‘Taxichauffeurs een vast contract geven, dat durf ik niet meer’
Gaf hij vroeger goede sollicitanten nog meteen een vast contract, tegenwoordig krijgt niemand meer een vast dienstverband. “De wereld is veranderd. De motivatie van mensen is een stuk lager wanneer ze een vast contract hebben gekregen”, zegt Toon Bergerhof van Bergerhof Taxi Tours. “Ik durf gewoon het risico niet meer te nemen.”
Bergerhof is al ruim 40 jaar taxi-ondernemer in onder meer Mierlo en Helmond. In al die jaren is de mentaliteit onder werknemers flink veranderd. En niet ten goede. De arbeidszekerheid die je mensen eigenlijk zou willen geven krijg je vaak niet terug als werkgever, vindt hij.
Risico’s spreiden
“Je moet tegenwoordig als werkgever de risico’s spreiden”, vertelt Bergerhof. “Vroeger was het heel normaal om in vaste dienst te zijn. Maar nu geeft het vaak problemen. Mensen denken dat ze ‘safe’ zijn. Ze melden zich vaker ziek, zijn een stuk minder flexibel en gaan snel mopperen.”
Een branche waar medewerkers al jaren geen vast contract krijgen is de media-sector In Hilversum. Na een dienstverband van 36 maanden ( 3 x 1 jaar), wordt een contract van een medewerker niet verlengd. Want dan moet hij wettelijk gezien een vast contract krijgen. De medewerker gaat echter drie maanden en één week de ww in. Daarna mag hij weer terugkomen met een nieuw tijdelijk dienstverband. Ook in de taxisector dreigt deze ontwikkeling.
Personeelsbeleid
Personeelsbeleid is iets waar veel taxibedrijven tegenwoordig mee kampen. Omdat de marges in het taxivervoer flinterdun zijn, kan een slecht functionerende werknemer meteen een forse verliespost opleveren. Want voor opdrachtgevers telt alleen de prijs. Bergerhof: “Veel van mijn chauffeurs zijn MBO2-geschoold tot taxichauffeur. Maar daar heeft een opdrachtgever tegenwoordig geen oog meer voor.”
Bergerhof: “Vooral de verplichting tot social return levert weinig goede mensen op. Wij voldoen aan onze verplichting als een opdrachtgever dat eist. Maar het is onvoorstelbaar waar het UWV soms mee aan komt zetten. Zelfs met sollicitanten die een strafblad hebben. Die kun je toch geen leerlingenvervoer laten rijden?”
Loonbeslagen
Een toenemend probleem is het hoge aantal loonbeslagen onder taxichauffeurs. “Op een gegeven moment had ik bijna een dagtaak aan het afhandelen van brieven van deurwaarders en loonbeslagen”, vertelt Bergerhof. “Ik ben taxi-ondernemer en geen sociaal werker. Bovendien is de werkmotivatie van mensen in de schuldsanering vaak niet al te best. Want die hebben privé een hele rugzak vol problemen.”
Bergerhof Taxi Tours / Ehad Personenvervoer beschikt over 180 man personeel. Iedereen die nieuw in dienst komt, wordt tegenwoordig ondergebracht bij Please Payroll. Inmiddels is een kleine 30% van het personeelsbestand daar in dienst. “Zij nemen alle lasten en zorgen van me over”, zegt Bergerhof. “Daar zijn ze in gespecialiseerd. Dat scheelt me een hoop tijd en negatieve energie.”
CAO Taxivervoer
In de payrollbranche zijn soms ook wat cowboys actief. Bergerhof: “Maar Please is gewoon een net bedrijf die alles volgens de regels doet. Alle chauffeurs vallen dan ook onder de CAO Taxivervoer. Zij krijgen dus exact dezelfde arbeidsvoorwaarden als hun collega’s. Want je moet wel goed blijven voor je personeel.”
Omdat Please valt onder de werkingsfeer van Sociaal Fonds Taxi, mag een taxibedrijf 100% van zijn personeel daar onderbrengen. Please Payroll is juridisch werkgever van de taxichauffeurs. Bergerhof stuurt de urenlijsten door, Please verzorgt de uitbetalingen en salarisstroken. Als iemand (langdurig) ziek is, ligt het werkgeversrisico bij de payrollorganisatie. “Zij weten precies hoe daarmee om te gaan”, vindt Bergerhof. “Dat neemt mij een hoop zorgen uit handen.”
Urenstaten
Het versturen van de urenstaten zal straks volledig geautomatiseerd gaan vanuit de centrale. De uren worden dan geregistreerd door de Boordcomputer Taxi. Bergerhof: “Ik heb al BCT’s voor de hele vloot voertuigen besteld bij Quipment. Bovendien kan ik daarmee ook privé-gebruik van taxi’s monitoren.”
Taxichauffeurs krijgen vaak het voertuig mee naar huis, zodat ze vanaf daar hun dienst kunnen beginnen. Maar het is niet toegestaan om een taxivoertuig privé te gebruiken. Dan gaat bijvoorbeeld de Belastingdienst moeilijk doen.
Sollicitatie
Gelukkig is er altijd een groep die wel gemotiveerd is en het taxiwerk met alle plezier uitvoert, weet ook Bergerhof. “Een belangrijke voorwaarde is dat je hier graag wilt werken. Dat zeg ik dan ook meteen bij het eerste sollicitatiegesprek. Want aan mensen die niet graag willen werken, heb je als taxi-ondernemer niets.”
Bart Pals
Jij hoeft alleen een chauffeur te hebben die de boel belazert om een bedrijf duizenden euros schade aan te brengen. Daarom zijn werkgevers voorzichtig met contracten voor onbepaalde tijd.
Een heerlijke mentaliteit heeft de beste man. Ik begrijp zijn punten deels wel, maar vertrouwen moet van twee kanten komen. Als je als werkgever al zo weinig vertrouwen in je personeel hebt kom je nergens. Daarnaast vraag ik mij af of het probleem van de motivatie van de taxichauffeurs niet ergens anders ligt. Als jij bij voorbaat al weet dat je er na 3 jaar uitgeflikkerd word en na drie maanden wellicht kan/mag terugkomen, waarom zou jij je best dan moeten doen? Er staat toch niets tegenover.
iedereen de ww in,en de 65 plussers en huismoeders laten rijden,heb je geen risico meer,het word in de toekomst wel moeilijker ze willen iedereen tot zijn zevenstigste jaar laten werken,maar dat zien we dan wel weer al half nederland in de ww zit.
Wat deze man verteld kwam 20 jaar geleden al uit de mond van mijn oud-werkgever en taxiondernemer Paul van den Honert. Wat mij opvalt is dat de communicatie naar de markt ronduit slecht is, want ondernemers klagen dat ze het hoofd nauwelijks boven water kunnen houden terwijl consumenten het product extreem duur vinden.
Een geweldig artikel, Toon heeft 100% gelijk en wat Wessel Haan opmerkt, is natuurlijk makkelijk praten als werknemer. Een werkgever moet volgens Haan 180 chauffeurs allemaal op basis van vertrouwen, maandelijks een salaris betalen! En hoezo na 3 jaar uitgeflikkerd? ze hebben toch 3 jaar loon en vacatiegeld en dagen gekregen. Na veel ervaring van schade en schande, ben je als goed ondernemer verplicht om de risico’s te beperken. Anders ga het bedrijf failliet en heeft er niemand meer een baan
Maar ik begrijp alleen niet goed, wat de BCT er mee te maken heeft. De huidige reeds ruim 15 jaar bestaande intelligente systemen, registreren toch elke gewerkte minuut al lang? Ik ken een bedrijf zonder BCT, die zijn chauffeurs, met goedkeuring van SFT per gewerkte minuut betaald. Dat is per 180 chauffeurs 1 minuut per dag besparing, 3 uur minder loonkosten per dag. Dat is voor veel bedrijven al heel veel geld.Alle huizen worden voorzien van een intelligente energie meter,taxi nog offline BCT
he ?? duco heeft weer gelijk ??
adriana heeft m door en is ook best leuk.
willem is de weg kwijt !
wessel snapt het toch net niet, daar de werknemer aan alle kanten beschermd wordt en er dus enkel wantrouwen is naar de werkgever toe, en wessel voor 3 jaar salarissen dat is zo een 70.000 euro hoef jij niet je best te doen nee……..
Geachte heer Berghof,
Deze alinea moet u nog eens heel goed. “Je moet tegenwoordig als werkgever de risico’s spreiden”. “Vroeger was het heel normaal om in vaste dienst te zijn. Maar nu geeft het vaak problemen. Mensen denken dat ze ‘safe’ zijn. Ze melden zich vaker ziek, zijn een stuk minder flexibel en gaan snel mopperen.”
Ik zie nl het verband niet met dat het vroeger heel normaal was om in vaste dienst te zijn en het nu problemen zou geven.
Of het moet zijn dat uw huidige personeel zich niet laat koeioneren en mondiger is dan de vorige generatie. Zo hoorde ik laatst van de oudere generatie chauffeurs dat men vroeger niet op de hoogte was van de aanvang van de rit voor de volgende dag. Dan kan ik mij er wel iets bij voorstellen dat iemand zich ziek meldt.
U bestaat nu 40 jaar en hoop ik voor u op nog een 40 jaar, maar het is beslist geen 1973 meer.
Ride on cabbies…
J. Janos, Jij slaat de spijker op zijn kop, als je het een keer niet eens ben met je werkgever dan meld je je gewoon ziek. Dat is normaal volens jou walgelijke mentaliteit. En daarom dekken de werkgevers zich in tegen deze criminele praktijken en daar moeten de goede weer onder de slechte moeten voor lijden. Breng je de werknemers onder bij een Payroll bedrijf, dan pest je de werkgever niet met het ziekmelden. En het Payroll weet wel raad met deze misbruikmakers,die onze welvaart verzieken.
Als werkgever kan ik mij helemaal vinden in het verhaal van Toon. De arbeidsethos is bij de meeste werknemers van tegenwoordig ver te vinden. Als voorbeeld noem ik een werknemer die zich een half uur voor aanvang dienst ziek meldde en ook nog per SMS ! Toen ik diegene belde zei die persoon dat er een groen raggel dwars zat en dus niet kon werken. Zo heb ik legio voorbeelden over werknemers. Mocht je goed personeel hebben koester hem/haar dan. Ik kan ze ieder geval niet meer vinden helaas.
Het is uiteraard logisch dat de werkgever zijn werknemer betaald voor de geleverde diensten Docu. Maar je mag als werknemer toch wel verwachten, dat wanneer jij je drie jaar voor een bedrijf werkt als taxichauffeur, je stinkende best doet en nooit ziek bent, daar iets tegenover staat. Dan verdien je een vaste aanstelling, niet om vervangen te worden door een gesubsidieerde UWV’er. Ook al snap ik dat dat het bedrijfsrisico verlaagd.
Werkgevers willen best een goed salaris betalen en goede chauffeurs in dienst houden,ook na drie jaar.Door aanbestedingen,het gevolg van wanbeleid overheidsinstanties,zijn de rendementen verdwenen en zit 40% van de bedrijven in de rode cijfers. Dan kan je niet verwachten dat een werkgever ook nog eens als sociale dienst functioneert.
Nutteloze regelgeving schrappen, dan hou je als werkgever meer tijd en geld beschikbaar voor je werknemers.
Stel dat je als werknemer altijd op tijd bent geweest tijdens je 3 x 1 jarig dienstverband, nooit ziek bent geweest, geen klachten over je zijn en nooit schade hebt gereden. En je wordt dan een vast dienstverband onthouden, omdat je te lang bent? En last van je rug krijgt? Zou je je als werknemer dan niet belazerd voelen? Ik in ieder geval wel. Nu zit ik bij een klein bedrijfje als taxichauffeur, waar je voor je mening mag uitkomen, vrolijk in discussie kan gaan, samen koffiedrinken of wat eten.
Ik begrijp best, dat een werkgever zich wil indekken voor verkeerd personeel, zoals notoire ziekmelders, lijntrekkers of zelfs fraudeurs, aan de andere kant kun je aan de buitenkant niet zien, wat je binnenhaalt. Het is net als vissen in troebel water. Wat blijft er aan je haakje hangen?
Juist Henk, De GOEDE, dat zijn de meeste, moeten voor de kwade bloeden. Werkgevers kunnen helaas niet meer voor Sinterklaas spelen. Waarvan? Er zijn helaas ook werknemers die te goed weten wat hun rechten zijn. Buiten dit uit onder begeleiding van hun vakbond.Met hun plichten gaan ze laconiek om. Kunnen geen onderschijd maken tussen de gebruikte Taxiterminal of een BCT. Weg € 100 Miljoen. Triest hoor, die Taxiwereld.
(Kabinet hakt in regels bedrijven €2.5 miljard) Misschien een uitkomst?
Wel heel gemakkelijk om van je personeel ad te komen zonder ontslagvergunning en ww
wat mij hierboven opvalt (en dan met name de laatste uitspraken van Hudson Taxi) is dat de werkgevers hun personeel wegzetten als een soort onbetrouwbare, luie figuren die er op uit zijn het de werkgever zo moeilijk mogelijk te maken en te tillen (“Er zijn helaas ook werknemers die te goed weten wat hun rechten zijn. Buiten dit uit onder begeleiding van hun vakbond”). Ik ben kaderlid FNV-Taxi en zie juist dat het meestal de werkgevers zijn die het personeel proberen te tillen en uit te buiten!
@Hans Vogels. Het is maar hoe je het leest wat Hudson schrijft, hij heeft toch wel een puntje. Leg eens uit waarom FNV en jij voor het iedere seconde verplicht vast leggen door de bct van chauf, klant en hun positie gegevens zijn en deze gegevens opgeslagen worden bij ILT, politie dus.Bij geen enkele werknemer ter wereld wordt dit verplicht toegepast. waarom deze €100milj. kostende onzin.Zijn chauffeurs bij voorbaat verdacht door bct (enkelband) te verpl. Gebruik dit geld voor b.v. salarissen.
@Taxi Volendam-ik heb het niet over de punten die jij hier aanhaalt mar over het wantrouwen van werkgevers ten opzichte van werknemers! Er word letterlijk aangegeven dat wergevers geen vaste contracten willen aangaan met werknemers omdat ze niet te vertrouwen zouden zijn en zoals ik het zie gaat hier het spreekwoord op: “zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten”.
Flexwerken maakt de branche alleen maar slechter en payrollen zorgt er alleen maar voor dat chauffeurs amper toekomst hebben.
-vervolg van mijn reactie-het is inderdaad zo dat de bct tot nu toe een lachertje is; er worden grote investeringen geëist van de WG terwijl het aan alle kanten rammelt en keer op keer word uitgesteld. KIWA maakt er dan ook nog een zootje van mbt het verstrekken van de passen en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan.
-vervolg- Feit blijft dat de werkgevers elkaar het licht in de ogen niet gunnen terwijl ze beter af zouden zijn als ze op 1 lijn zouden gaan zitten en hun verantwoordelijkheid zouden nemen door samen “nee” te zeggen tegen werken onder de prijs en zich collectief hard zouden maken om er voor te zorgen dat er rendabel word gewerkt en niet de tekorten zouden compenseren door de arbeidsvoorwaarden te willen verslechteren voor de werknemers
@Hans. Werkgevers kunnen of mogen niet op 1 lijn zitten,dat zou kartel werking kunnen zijn. Door negatieve gevolgen van aanbestedingen en rol van vervoersmakelaars zit 40% van de taxibedrijven in de rode cijfers. Aanbestedende diensten hebben 1 doel voor ogen: zoveel mogelijk eisen, voor een zo laag mogelijke prijs. Daar zijn chauffeurs en taxiondernemers de dupe van wat jij wantrouwen van werkgevers noemt.
@Hans. Werkgevers kunnen en mogen niet op1 lijn zitten,dat zou kartel werking zijn. Door negatieve gevolgen van aanbestedingen en rol van vervoersmakelaars zit 40% van de taxibedrijven in de rode cijfers. Aanbestedende diensten hebben 1 opdracht en doel voor ogen:zveel mogelijk eisen voor een zo laag mogelijke prijs. Daar zijn chauffers en taxiondernemers de dupe van wat jij wantrouwen van werkgevers noemt.
ik heb het niet over prijsafspraken op zich; ik heb het over afspreken dat er niet onder rendabele prijzen word ingeschreven
Toon, gegevens opgeslagen achter de digit. handtekening in de bct zijn alleen in te zien onder voorwaarde van het z.g. 4 ogen systeem. Zie voorwaarden C.P.B. Niet bruikbaar. Handmatige bediening kan fout gaan, b.v. te vroeg of te laat dienst aan of afmelden, foute ritbedragen , verplaatsen taxi, enz. Zal je altijd handmatig moeten blijven corrigeren, net als nu bij de taxiterminal nodig is. B.C.T. heeft voor taxibedrijven geen enkele meerwaarde T.O.V. de Taxiterminal, in tegendeel.